صدور اسناد حریم رودخانه های یزد/ قانون حدنگار در دستور کار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: تاکنون بیش از 78 هکتار از بستر و حریم رودخانه های استان یزد سند تک برگی دریافت کرده است؛ طرح های مدیریت منابع آبی نیز در حال اجراست.

خبرگزاری تسنیم از یزد، در ادامه اجرای قانون حدنگار و حفظ اراضی حکومتی، استان یزد تاکنون موفق به اخذ اسناد تک برگی برای بخش قابل توجهی از حریم رودخانه های خود شده است.

جواد محجوبی؛ مدیرعامل آب منطقه ای یزد  در نشستی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این زمینه گفت: از ابتدای سال 1403 تاکنون بیش از 46 سند تک برگی به مساحت 38 هکتار برای بستر رودخانه های این استان اخذ شده است و با احتساب اسناد اخذ شده در سال گذشته، مجموع مساحت دارای سند به بیش از 78 هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: استان یزد دارای 2786 کیلومتر رودخانه است که از این میزان، 809 کیلومتر آن مورد مطالعه قرار گرفته و جانمایی آن ها در سامانه کاداست انجام و در ادامه این روند، تعیین حریم و بستر رودخانه ها نیز به میزان 37 کیلومتر انجام شده و اسناد لازم صادر شده است.

محجوبی با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع آبی گفت: وزارت نیرو تاکنون 75 درصد از منابع آب تجدیدپذیر کشور را برای دشت های مختلف تعریف و ابلاغ کرده است.

به گفته وی، استان یزد نیز به منظور مواجهه با کمبود منابع آب زیرزمینی، از سال 1393 اقدام به اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی کرده که شامل نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح پروانه چاه های مجاز و پر کردن چاه های غیرمجاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد افزود: بر اساس سند سازگاری با کم آبی که توسط کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تدوین و به تصویب رسیده، تا سال 1405 باید 223 میلیون متر مکعب آب در استان یزد صرفه جویی شود که سهم بخش کشاورزی 202 میلیون متر مکعب است.

محجوبی تصریح کرد: در همین راستا اصلاح پروانه های چاه های کشاورزی با توجه به میانگین مصرف پنج سال گذشته صورت گرفته و برنامه های کاهش مصرف به شکل پلکانی تا سال 1411 ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: 16 محدوده از 19 محدوده مطالعاتی استان یزد به عنوان ممنوعه یا بحرانی اعلام شده است که باید تحت نظارت های شدیدتر برای حفظ منابع آبی قرار گیرند.

انتهای پیام/781

نظرات

captcha